Page content

article content

Is het verantwoord om te blijven sporten/ trainen tijdens de zwangerschap?

Sporten tijdens de zwangerschap heeft veel voordelen.

Fysieke voordelen van het sporten tijdens de zwangerschap voor de moeder zijn onder andere:

  • Een verbeterde cardiovasculaire functie
  • Lager risico op zwangerschapsdiabetes
  • Verbeterde spierkracht en spiermassa
  • Vermindering van botdichtheidsverlies
  • Vermindering van gezwollen extremiteiten en vermindering van spataderen (Paisley, 2003; Prater, 20012).

Zelfs licht bewegen kan gewichtstoename tijdens de zwangerschap verminderen. Bewegen brengt ook vermindering in zwangerschap gerelateerde fysieke ongemakken en minder vermoeidheid door verbeterde slaap. Dit samen geeft een algeheel verbeterd gevoel van welbevinden. Verschillende studies hebben aangetoond dat regelmatig sporten depressie symptomen, stress en gevoelens van ongerustheid en angst verminderen en een verhoogd zelfvertrouwen en positief lichaamsbeeld met zich meebrengt (Paisley, 2003; Prater, 20012).

Voor sportende vrouwen duurt een bevalling gemiddeld 4,4 uur en voor niet sportende vrouwen is dit 6,4 uur (Clapp, 1990). Actieve vrouwen ervaren minder complicaties, zoals bevalling met behulp van een verlostang of door middel van een keizersnee, uitputting tijdens de bevalling en de zwangerschap hoeft minder vaak ingeleid te worden (Paisley, 2003).

Vrouwen die sporten hebben over het algemeen een sterkere bekkenbodem dan vrouwen die niet sporten (Ilic et al, 2017). Vrouwen die specifiek hun bekkenbodem trainen hebben minder bekkenbodem gerelateerde problemen, zoals urine-incontinentie (Mottola, 2002; Woodley et al, 2017).

De vrouwen die de pech hebben al last te hebben van bekkenbodem gerelateerde problemen doen er goed aan om te beginnen met sporten, omdat het verhogen van de belastbaarheid door het verhogen van lichamelijke activiteit wordt aangeraden door fysiotherapeuten ter herstel (Bastiaenen et al, 2017).

Het doorgaan met sporten tijdens de zwangerschap wordt ook geadviseerd voor de preventie van een diastase rectus abdominis, omdat vrouwen die actiever zijn een kleinere kans hebben om gediagnosticeerd te worden met een diastase (Mottola, 2002). Echter valt hier geen geïsoleerde buikspiertraining onder.

Er bevallen jaarlijks ca. 180.000 vrouwen in Nederland (CBS, 2018). Er zijn veel vrouwen die een stimulans kunnen gebruiken om onder professionele begeleiding actief te blijven tijdens de zwangerschap en de voordelen hiervan te kunnen ervaren.

Wil jij als bewegingsdeskundige / trainer met deze doelgroep zwangeren op een verantwoorde manier aan de slag gaan?

Bekijk dan deze opleidingspagina voor meer informatie: https://opleidingen2000.nl/zwangeren/

Comment Section

1 reactie op “Is het verantwoord om te blijven sporten/ trainen tijdens de zwangerschap?


Door Elisabeth op 24 september 2020

Dag,

Ik heb ook de ervaring dat sporten tijdens de zwangerschap vele voordelen heeft. Maar van een bevalling van gemiddeld 4,6 of 6,6 uur heb ik nog nooit gehoord. Was het maar waar. De bron waar naar verwezen wordt, is van 1990. Misschien tijd om deze eens te herzien.
En daarnaast is mijn ervaring als sportdocent van zwangeren dat juist de fanatieke sportsters een diastase overhouden van de zwangerschap. Hoe strakker de buikspieren, hoe meer kans dat zich een diastase vormt als de buik groot wordt. Wel zorgen sterke buikspieren dat het gewicht beter gedragen kan worden en minder rugklachten ontstaan.

Plaats een reactie




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.