Vraag onze studiegids aan!

Bekijk al onze opleidingen in de studiegids.

Page content

article content

3 GOUDEN TIPS om succesvol Personal Trainer worden!

Wil jij van je hobby je beroep maken? Bekijk de 3 GOUDEN tips om succesvol Personal Trainer te worden en doe er je voordeel mee!

Geschreven door:  Tim Schoormans 20 jaar ervaring als Personal Trainer/ Ondernemer en Drs. Debby Hessels, 14 jaar ervaring als Strategisch Marketeer.

Personal Trainer

Tip 1: Kies de juiste erkende opleiding en blijf jezelf ontwikkelen

a) Hoe kies je de juiste erkende fitness of personal trainer opleiding?
Er zijn maar weinig beroepen in de sport- en fitnessbranche beschermd in Nederland. Fitnesstrainer, Personal trainer, LeefstijlcoachVitaalcoach, Voedingsspecialist zijn allemaal vrije beroepen die iedereen zich mag toe eigenen zonder ook maar over enig diploma of ervaring te beschikken. Wil je jezelf kunnen profileren als kwalitatief trainer, zorg er dan voor dat je kiest voor een erkende fitnesstrainer/ personal trainer opleiding. Dat is de belangrijkste eerste stap om succesvol Personal Trainer te worden. Maar hoe kies je de juiste erkende fitness opleiding?

Om een officieel erkend branchediploma in Nederland te behalen dien je een fitnessopleiding te volgen die wordt afgesloten met een examen van brancheorganisatie Fit!vak. Fit!vak wordt in Nederland door het ministerie van VWS als de enige erkende brancheorganisatie in de fitnessbranche gezien. Deze fitnessopleidingen heten de Fit!vak Fitnesstrainer A opleiding en de Fit!vak Fitnesstrainer B opleiding (ook wel de Personal Trainer opleiding). De examens van deze opleidingen worden afgenomen door Fit!vak examinatoren en staan onder toezicht van het ministerie van VWS.

Hiernaast zijn er ook nog de voltijd MBO-opleidingen CIOS, ROC Sport & Bewegen waar men een door het ministerie van OC&W erkend diploma kan behalen. Veel van deze MBO-opleidingen kiezen er voor om naast hun eigen examen, ook het Fit!vak examen te laten afnemen, zodat hun leerlingen ook het Fit!vak diploma krijgen. Dit is voor hen een waardevolle aanvulling om de kansen op de arbeidsmarkt in de fitnessbranche te vergroten.

Omdat kwaliteit het verschil maakt… is het belangrijk dat consumenten, zorgprofessionals en branchegenoten weten welke instructeurs, fitnesstrainers en fitnesscentra de gewenste kwaliteit bieden (en welke niet…) Daarom heeft Fit!vak een onafhankelijk, objectief en een op Nederlandse en Europese normen gebaseerd registratiesysteem voor gekwalificeerde trainers geopend: FITNED.NL. Dit register wordt door Fit!vak beheerd. FITNED.NL is bestemd voor instructeurs en trainers met de juiste kwalificaties en competenties om het beroep van gekwalificeerde fitnessprofessional in de fitnessbranche veilig en effectief uit te oefenen. Alleen fitnesstrainers/ personal trainers die aan de beroepscompetenties van Fit!vak Fitnesstrainer A (NIVEAU 3) en/ of Fit!vak Fitnesstrainer B (NIVEAU 4) voldoen mogen in het register vermeld worden.

Het FITNED.NL register is een belangrijk kwaliteitsinstrument voor de fitnessbranche, waarmee inzichtelijk gemaakt kan worden welke instructeurs en trainers over de vereiste competenties beschikken. Zeker voor partners als de eerstelijnszorg is dat belangrijk. Zij moeten kunnen zien dat de fitnessprofessionals, waar ze mensen naar doorverwijzen, beschikken over de juiste competenties en kwalificaties.

Zorg er dus voor dat je een Fit!vak A en/ of B diploma behaalt en registreer je hiermee in het FITNED.NL register. Zo laat jij zien dat je een kwalitatief erkend trainer bent wat voor vertrouwen zorgt. Opleidingen 2000 leidt cursisten al 20 jaar op tot het behalen van een Fit!vak Fitnesstrainer A en Fit!vak Fitnesstrainer B diploma.

b) Focus op een specifieke doelgroep/ specialisme
Onderscheid jezelf van je concurrenten en kies een doelgroep of specialisme waar jij je als personal trainer op gaat richten. Volg hiervoor een gedegen opleiding en wordt expert op dat gebied in jouw regio. Richt je bijvoorbeeld op senioren of op mensen met Diabetes mellitus type 2. In plaats van jezelf op een doelgroep te richten kun je jezelf ook specialiseren als bijvoorbeeld KNKF Krachttrainer of Paramedisch Fitnesstrainer.

c) Van Personal Trainer tot Vitaalcoach
Het leven is veelzijdig. Ook dat van jouw klant. En ook de problemen waar de klant mee aanklopt bij de Personal Trainer. Een veelzijdig probleem vraagt ook om een veelzijdige Personal Trainer.
Met alleen een dieet kom je er niet. Met 3 keer per week een uur trainen ook niet. Als dat wel zo zou zijn, dan zouden we al lang het perfecte dieet en het perfecte trainingsprogramma kennen. Er is altijd sprake van een samenspel tussen de elementen die samen de leefstijl van de klant vormen en daarmee bepalen hoe gezond en fit de klant is. Dit maakt het voor de Personal Trainer vaak complex om tot een succesverhaal te komen.
Om deze complexiteit aan te kunnen moet je veelzijdig zijn opgeleid. Een opleiding als Personal Trainer, Voedingsspecialist én Leefstijlcoach maakt jou de ideale professional die de klant echt kan helpen te veranderen. Wij noemen zo’n professional dan ook geen Personal Trainer, maar een Vitaalcoach. Die naast kennis over beweging, voeding en gezondheid, de klant ook op die manier weet te coachen.

d) LEVEN LANG LEREN – blijf jezelf ontwikkelen!
De Fit!vak Fitnesstrainer A en Fit!vak Fitnesstrainer B opleiding (ook wel het Fit!vak Personal Trainer Combinatiepakket genoemd) bieden je een mooie basis om van start te kunnen als erkend personal trainer. Onze branche is echter continu in ontwikkeling. Je kunt als trainer niet alles zelf in de gaten houden. Daarom is het van belang dat je blijft leren. Je kunt bijvoorbeeld seminars gaan volgen over interessante onderwerpen, je kunt beurzen bezoeken, regelmatig bekijken waar je collega Personal Trainers mee bezig zijn, vakbladen of boeken lezen, interessante cursussen volgen om je trainingen interessanter te maken zoals Functional Trainer of Bootcamp Trainer en je kunt ook trainingen volgen waarbij je jezelf als persoon of als ondernemer verder ontwikkelt. Het Leven Lang Leren principe kun je dus op verschillende manieren toepassen, en is zeer waardevol om scherp te blijven en kwaliteit te kunnen blijven bieden aan je klanten.

Tip 2: Zie het ondernemingsplan als een leuk proces

Doorloop alle stappen van het ondernemingsplan, niet voor een ander, maar voor jezelf.

Als je ervoor kiest om zelfstandig Personal Trainer te worden, dan word je ook ondernemer. Vaak wordt dit onderschat. Een Personal Trainer met veel ervaring en veel kennis over beweging, coaching, voeding etc. is niet automatisch een goede ondernemer. Het doorlopen van alle stappen van een ondernemingsplan is daarbij een must en een goed startpunt. Het dwingt je om beslissingen te maken en het voorkomt dat je punten over het hoofd ziet, het is een hele handige checklist. Neem dit onderdeel serieus, zie het niet als een last, maar maak het leuk! Ga bijvoorbeeld in gesprek met andere personal trainers, welke fouten hebben zij gemaakt, hebben zij tips voor je, succesverhalen? Ga op onderzoek uit, is er wel vraag naar de diensten die jij aan wilt gaan bieden?  Het is een proces waarbij je mensen leert kennen en je bedrijf krijgt steeds meer vorm gedurende de verschillende stappen van het ondernemingsplan, doordat er keuzes gemaakt moeten worden. Er zijn online veel voorbeelden van ondernemingsplannen te vinden. Hier kun je een template en een voorbeeld downloaden van de Rabobank.

 

Tip 3: Doorloop alle stappen van de Marketing Zandloper

Zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen in je doelgroep de stappen van De Marketing Zandloper doorlopen.
Deze derde tip is SUPER waardevol om successen te behalen met je bedrijf en jouw markt te gaan domineren. Elke stap uit De Marketing Zandloper zullen we hieronder apart toelichten met duidelijke toepassingen uit de praktijk.

Stap 1. BEKENDHEID: zorg dat zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep jou kennen!
De eerste stap is dat zo veel mogelijk mensen die tot jouw doelgroep behoren jou gaan kennen. Wie ben jij, welke personal training diensten bied jij aan, waar sta je voor etc? Voor een lokale personal trainer is Facebook op dit moment de ideale tool om in contact te komen met je doelgroep. Met geen enkel ander kanaal kun je momenteel zo gericht en efficiënt je doelgroep bereiken tegen lage kosten. Al vanaf een paar euro per dag kun je adverteren op Facebook. Ook flyeren en in gesprek gaan met andere leefstijlprofessionals die ook met jouw doelgroep werken, zoals huisartsen, fysiotherapeuten, arbodiensten, sportverenigingen en gewichtsconsulenten kunnen zeer waardevol voor je zijn. Denk ook aan het branden van je kleding/ auto etc. Maak dus een plan om je bekendheid te vergroten.

Stap 2. GEEF WAARDEVOLLE INFORMATIE: laat je doelgroep zien dat jij expert bent in jouw vakgebied. 
Bedenk onderwerpen die voor jouw doelgroep interessant zijn en verspreid deze kennis GRATIS onder je doelgroep. Laat zien dat jij hen kan helpen. Jij bent de expert. Organiseer gratis workshops, clinics, open avonden waar jij presentaties geeft over onderwerpen waar mensen echt iets aan hebben. Dus geen presentatie over jouw bedrijf, maar werkelijke vakkennis, tips en goede adviezen.
Publiceer een gratis e-book over afslanken, geef uitleg over gezondheid in een blog of advertorial in een blad, krant of online. Dit verrast consumenten vaak. Misschien denk je dat dit zonde is als mensen daar niet voor betalen en mee aan de slag kunnen gaan. Maar het tegendeel is waar. Als jij als personal trainer zo veel waardevolle kennis gratis weggeeft, wat heb jij dan wel niet te bieden als ze jou inhuren tegen betaling? Dat moet dan wel heel veel waard zijn.
Jij moet bekend staan als dé leefstijlprofessional en dat bereik je door mensen echt te laten proeven van jouw kwaliteit als Personal Trainer, de verwachting te overtreffen en daarmee de behoefte naar meer te stimuleren. Nadat consumenten je hebben leren kennen, weten ze nu ook dat je van waarde bent.

Stap 3. OVERWEGING: wat zijn jouw Unique Buying Points?
Wanneer een potentiële klant jou inmiddels kent en jou als expert ziet, dan wordt het van belang om concrete diensten te gaan presenteren en daarbij heel duidelijk aan te geven waarom men voor jou zou moeten kiezen. Waarin ben jij sterk? Waarin ben jij uniek? Waarin ben jij gespecialiseerd? Wat onderscheid jou van de concurrenten?
Je positioneert je duidelijk in de markt en geeft aan waarom men voor jou zou moeten kiezen. Maak duidelijk wat voor consumenten de unique buying points zijn. De klant begint aan te voelen dat men zich aangesproken voelt door jouw aanbod.

Stap 4. BEHOEFTE: word concreet in je aanbod die specifiek is afgestemd op je doelgroep.
De consument die zich tot jouw diensten aangetrokken lijkt te voelen, moet nog in deze behoefte gevoed worden. In deze stap is het van belang om heel concreet een dienst inclusief prijs aan te bieden die helemaal afgestemd is op de betreffende doelgroep, combineer dit met een leuke actie/ aanbieding en ga de mensen uit je doelgroep overtuigen dat ze jouw dienst nodig hebben. Laat ook reviews zien van zeer tevreden klanten om de overtuiging te bekrachtigen.

Stap 5. AANKOOP: de klant is overtuigd en wil voor jouw diensten betalen!
In deze stap gaat de klant daadwerkelijk over op aankoop. Heeft de klant besloten je dienst af te gaan nemen dan is je stappenplan naar succesvolle verkoop geslaagd. In sommige modellen is hiermee je doel bereikt. Maar voor een dienstverlenend beroep als Personal Trainer begint jouw werk nu pas echt.

Stap 6. PROFESSIONELE SERVICE/ AANDACHT: een succesvolle eerste klantervaring is goud waard!
Zorg voor de ultieme eerste klantervaring. Gedraag jezelf professioneel en toon je vakkunde. Maar vooral: Leer van je klant ! Ben niet de leraar maar de leerling. Veel trainers hebben de neiging om veel zelf aan het woord te zijn en feitelijk al meteen met de klant aan de slag te gaan. Terwijl je feitelijk nog maar heel weinig over je klant weet. Jouw klant heeft al veel stappen ondergaan in het leren kennen van jou en je onderneming. Maar voor jou is je klant nieuw. Om iemand echt te kunnen helpen, is het van belang om zo veel mogelijk over je klant te gaan leren. Hoe meer kennis je hebt over de leefstijl van de klant, het stadium van gedragsverandering waar de klant zich in bevindt, de motivatie van de klant en alles wat van invloed kan zijn op de uitvoering, hoe beter jij je gedrag als Personal Trainer daarop aan kunt passen.

Stap 7. BETROKKENHEID: betrek, activeer en stimuleer je klant.
Houd ten eerste nauw contact met je klant om je klant betrokken te houden. Plan regelmatig afspraken in waarbij je samen gaat zitten om te bespreken wat goed gaat en wat verbeterd kan worden. Maar je kunt ook een stapje verder gaan, je kunt ook spelelementen toevoegen aan je diensten/ aan het proces om je klant betrokken te houden. Stel samen met je klant doelen op en koppel daar leuke beloningen aan. Je kunt nog een stap verder gaan door wedstrijdelementen toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld challenges bedenken tussen klanten onderling en koppel ook hier weer een beloning aan, in dit geval voor de “winnaar van de challenge”. Wees creatief en houd het spannend en leuk om klanten optimaal betrokken te houden. Soms zit het in kleine eenvoudige dingen: Je klant kan meehelpen bij een event, je kunt extra inzet ook stimuleren door te werken met spaarkaarten die mensen van nature vol willen krijgen, te werken naar een bepaald evenement als doel of onverwacht een beloning te geven bij een behaald resultaat.

Stap 8. LOYALITEIT: zorg dat je klanten altijd bij je willen blijven.
Loyaliteit is meer dan een trouwe klant zijn. Loyaliteit wordt alleen bereikt als je de verwachting van de klant overtreft. Als er meer gebeurd dan de klant vooraf had kunnen verwachten. Denk verder ook aan lidmaatschapsmodellen. De belangrijkste aspecten van een lidmaatschap zijn dat je een bepaalde doelgroep bij elkaar weet te brengen, dat je mensen verbindt en dat je ze toegang geeft tot iets wat voor hen van toegevoegde waarde is. Het principe van eenheidsgevoel is niet nieuw, maar voor veel bedrijven wel degelijk vernieuwend. Het is juist dat familiegevoel, een gezamenlijke zingeving en de gedeelde identiteit die de hoofdingrediënten vormen voor ongekende loyaliteit en daarmee engagement, klantsucces, fans en een leger van ambassadeurs (superpromoters). Geef je abonnees bijvoorbeeld toegang tot een bepaald online platform waar ze tips met elkaar kunnen delen, elkaar kunnen motiveren bij challenges of evenementen waar ze samen naar toe trainen.

Stap 9. AANBEVELINGEN: loyale klanten worden fans en gaan je aanbevelen aan anderen.
Als je bij je klanten de verwachtingen overtreft, willen ze dit ook delen met hun sociale kring, wat leidt tot een goede mond-tot-mond reclame. Denk na hoe je kunt stimuleren dat je klanten reviews over je gaan plaatsen op bijvoorbeeld Facebook. Erg waardevol voor je business!

Stap 10. NIEUWE KLANTEN – Maak ambassadeurs van je fans.
“Loyal customers don’t just come back, they don’t recommend you, they insist that their friends do business with you” – Chip Bell.

Als je het zo ver heb kunnen krijgen dat (een deel van) je klanten actieve ambassadeurs zijn geworden, zullen zij ook zorgen voor nieuwe klanten. Dit draagt dus zeker bij aan het succes van je business.

Wil jij de stap gaan zetten om succesvol Personal Trainer te worden?
Bekijk dan nu onze opleidingen tot Fitnesstrainer en Personal Trainer

 

Comment Section

0 reacties op “3 GOUDEN TIPS om succesvol Personal Trainer worden!

Plaats een reactie